wtorek, 15 października 2019

Na planie filmowym

Jakoś tak reżyserzy upodobali sobie Edynburg i okolice do kręcenia filmów i seriali, bardziej i mniej sławnych. Z tych bardziej sławnych mogę wymienić "Rydwany ognia", "Trainspotting", "The Da Vinci Code", "Atlas Chmur", czy ostatnio "Avengers: Infinity War" i oczywiście "End Game".
No i bardzo dobrze, choć dla mieszkańców bywa to dość upierdliwe. Na przykład niedawno. Zaraz po skończeniu festiwalu, pod koniec sierpnia, zawitała do miasta nowa ekipa filmowa. Powiem szczerze, że podniecenie wśród młodszej (ale także nieco starszej) społeczności, było ogromne, szczególnie że okres filmowania zbiegł się z okresem powrotu studentów na uczelnie. A skąd to podniecenie? Otóż chodzi o najnowszą odsłonę kultowego już FAST AND FURIOUS (czyli Szybcy i wściekli). I Vin Diesel był w mieście!
No cóż, dla typowego mieszkańca tak jak powiedziałam, wiązało się to z dość uporczywym upierdem, szczególnie, że sceny kręcono przez cztery tygodnie i w ciągu tych czterech tygodni po kolei zamykano pięćdziesiąt dwie ulice w centrum miasta. No ale dla okazyjnego przechodnia, studenta czy turysty to gratka niemała, muszę powiedzieć. Co tam się działo! Dziwaczne pościgi samochodowe, ludzie skaczący z autobusu na przejeżdżające pojazdy, skoki z mostów czy dachów kamienic, pisk iskrzących opon na zakrętach - no istny cyrk!
Co z tego, że pościg samochodowy odbywał się z szybkością dwadzieścia na godzinę, a skaczący z dachu kaskader w rzeczywistości zjeżdżał na linie i był zabezpieczony był tak, że wciąż pamiętając swój 426-metrowy zjazd w parku linowym mogłam tylko unieść brew w politowaniu. Really?? No dobra, w kinie to będzie na pewno zarąbiste, ale Wam powiem, że to jak się kręci film, a potem jak to wygląda, to są dwie całkowicie rózne rzeczy.
To, że znalazłam się na planie filmowym, to był czysty przypadek. Po prostu miałam w tym czasie szkolenie z pierwszej pomocy, a budynki uniwersyteckie są w centrum Edynburga po prostu wszędzie. Na przykład zdjęcie poniżej - ten samochód stał dokładnie na przeciwko wyjścia z Charles Stewart House, czyli budynku, w którym miałam szkolenie.


W sumie to nie wiedziałam, czy to co na zdjęciu pod spodem to samochód, czy zwykła atrapa. Ale się okazało. 


To był najprawdziwszy samochód, którym jeździł Dominic Toretto, czyli Vin Diesel.  


A pod spodem widzicie gostka zjeżdżającego na linie z dachu budynku National Museum. I drona, który zapewnie nakręcał widok z góry.   


Kiedy wyszłam na luncz, cała ulica okazała się być planem zdjęciowym. Szwendało się po niej mnóstwo ochroniarzy i policjantów, którzy tylko popędzali ludzi: Keep moving, keep walking, they will not start shooting before you start walking... (Proszę się ruszać, proszę iść, nie zaczną filmować dopóki nie zaczniecie się przemieszczać)... No i tak było. Może będę w filmie jako osoba z tłumu :-)))

A zaraz jak skończyli zdjęcfia do Fast and Furious 9, do miasta przybył Will Ferrell and Rachel MacAdams, kręcić nowy film o Eurowizji. I znowu dwa tygodnie, pozamykane ulice, zakłócenia w mieście. Ale już skończyli. Uff...


4 komentarze:

  1. No wiesz, ja cie przepraszam, takie rzeczy i nic sie wczesniej nie pochwalilas?
    Wiadomosc jest dla mnie wagi najwyzszej , bo Moj jest absolutnym fanatykiem i wyznawca Fast & Furious!
    Normalnie kazdy odcinek ogladal chyba po dziesiec razy a moze i wiecej.
    Ja tez to lubie, nigdy co prawda nie wiem, ktory odcinek ogladam , ale zabawa jest kapitalna.
    A w ogole to przeciez kocham Edynburg i lezka mi sie w oku zakrecila, bo w tym roku go nie zobacze. I takie rzeczy sie tam dzieja, no

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja na Twoim miejscu poprosilabym o gaze, w koncu za darmo nie snulas sie po tych chodnikach, co nie? :)))

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam nadzieję, że udało Ci się wkręcić gdzieś przed kamerę i odegrałaś w tym momencie główną rolę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wow! Może faktycznie będziesz w filmie;))) Światowo;] A na serio, u mnie w mieście też kręcili, co prawda nie szybkich i wściekłych tylko stulecie winnych. Z kilku kamienic zrobili sobie getto warszawskie. W sercu Górnego Śląska;D
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń