poniedziałek, 14 stycznia 2013

Ukamienowanie Sorayi M.

Wspomniałam już że sporo filmów w okresie świątecznych obejrzałam, wiele z nich po raz pierwszy. A tym który zrobił na mnie największe wrażenie to właśnie ten:


Nie jest moim zamiarem opisywanie filmu ani jego recenzja, choć pewnie te elementy będą nieuniknione. Historia banalna, Iran, mężowi znudziła się żona a nie ma zamiaru płacić na dwie, więc postanawia się jej pozbyć. Knuje więc intrygę dzięki której niewinna kobieta zostaje oskarżona o zdradę męża i w związku tym skazana na śmierć przez ukamienowanie. Wszystko zgodnie z prawem szariatu.
Słyszymy o takich historiach od czasu do czasu, współczujemy, oburzamy się. Przechodzimy nad nimi do porządku dziennego. Cóż, pewnych rzeczy się nie zmieni. Rzecz w tym że wszystko dzieje się w czasach współczesnych i chyba nie do końca zgodnie z prawem, o czym świadczy zażarta walka mieszkańców wioski o nie wydostanie się sprawy poza jej granice. Zbiorowa wina, zbiorowa odpowiedzialność, czyli nikt nie jest winny morderstwa bo stoją za nim wszyscy. No prawie wszyscy, a na pewno przerażająca większość męskiej części społeczeństwa. I co z tego że niektórzy odmawiają wykonania wyroku, niektórzy się tym wszystkim brzydzą, skoro dla pozostałych ten niechlubny akt jest podyktowany wolą bożą. Wszystko w takt cytatów z Koranu i imienia Allaha.
Jak powiedziałam wcześniej, historia jakich wiele, dlaczego więc mną tak wstrząsnęła, że myślałam o tym przez wiele dni i nocy? Ano dlatego że film nakręcony jest bardzo realistycznie, bez efektów specjalnych, bez udawania, przebarwiania. Doskonale zilustrowane emocje pozwalają widzowi wczuć się w sytuację dostatecznie głęboko aby zrozumieć bliżej skomplikowaną atmosferę panującą w przedstawianym środowisku. Film pokazuje rzeczywiste życie w zaściankowym Iranie, gdzie wszyscy znają się doskonale, gdzie króluje obłuda i zakłamanie, gdzie jest prawo i prawo, a jedno mocniejsze od drugiego, a co najgorsze, jedno drugie wyklucza. Widzimy różnicę w pojmowaniu dobra i zła, które to pojmowanie jest niczym innym jak tylko dbaniem o własne dobro i spełnianiem własnych zachcianek. Widzimy różnicę między człowiekiem a człowiekiem. A z czymś takim to ja się absolutnie, bezwzględnie, bezdyskusyjnie nie zgadzam.

* Celowo nie użyłam tutaj słów: dyskryminacja, przemoc, niesprawiedliwość. Dla każdego one znaczą bowiem co innego.




14 komentarzy:

  1. Straszne...
    W takich sytuacjach czuję się bezradna
    i wściekła na takich ludzi...
    I nic nie można zrobić...

    OdpowiedzUsuń
  2. Strasznie tam mają kobiety ...:((

    OdpowiedzUsuń
  3. obejrzalam i reakcja podobna, cieszmy sie ze jestesmy europejkami...

    OdpowiedzUsuń
  4. Obejrzałam wczoraj ten film na TV TRWAM.
    Mąż spał, a ja w słuchawkach na uszach w ciemnościach od 22-giej do północy - niemalże byłam te dwie dekady temu w owej irańskiej wiosce...
    Męczeństwo człowieka rozrywa mi duszę!!! Boże, co ta Soraya przeżyła w ostatniej godzinie swojego życia... Dziś cały dzień myślę o tej śmierci, dziś... we wspomnienie męczennika św. Andrzeja Boboli... Jak człowiek człowiekowi może robić takie okrutne rzeczy...I jak ten Pan Bóg może na to wszystko patrzeć, jak może nas ścierpieć jeszcze, gdy my , ludzie ciągle zachowujemy się tak jakby Jezus w ogóle nie przyszedł na Ziemię - a On przyszedł i tylko pragnął byśmy byli jak bracia...
    Ale to,że w/w historii ten dziennikarz niby przypadkiem pojawia sie w owej wiosce, to dowód, że modlitwa jest wysłuchiwana i cały świat się dowiedział o Soray- tej Kropli w morzu cierpień kobiet...
    Czy jeśli ciągle dzieją się takie okrucieństwa na naszej Ziemi przypadkiem nie wyginiemy jak te 60 mln lat temu dinozaury?
    Agata

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bogdan Agato wyginiemy juz wkrotce,ba juz giniemy! Sami sie zezremy, bo kazdy zechce miec plazme na pol sciany i ze dwa auta,no bo co ameryance maja a ja biedny obywatel Indii czy Chin?razem to 2.6 miliarda populacji? mam byc gorszy?1 Jestesmy w pulapce! Pulapka to intarnet i komorka. Ludzie maja teraz oczy otwarte i wiedza,ze na swiecie jest tak parszywie niesprawiedliwie,Podniosa czolo i wyjda po te plazmy i auta.a komorka sie beda porozumiewac,ze znalezli troche zarcia!

      Usuń
  5. TUTAJ NIE CHODZI TYLKO O ŚWIAT MUZUŁMAŃSKI,ALE O CAŁOKSZTAŁT NASZEGO ŻYCIA,NASZEJ KULTURY,RELIGII BEZ FANATYZMU I LUDZKIEJ GŁUPOTY I SWEGO JA.TUTAJ CHODZI O NORMALNE ŻYCIE W PRAWDZIWEJ MIŁOŚCI DLA INNYCH LUDZI.TE ABORCJE,TORTURY I MILIONY PATOLOGII,KTÓRE BYŁY I BĘDĄ RZĄDZIĆ NASZYMI UMYSŁAMI SĄ I U NAS W EUROPIE I POLSCE.ZASTANÓWMY SIĘ NAD SOBĄ,ZANIM KOGOŚ SKRZYWDZIMY.

    OdpowiedzUsuń
  6. Widziałam film. Wstrząsający. I także o nim pisałam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Po obejrzeniu tego filmu nabrałam dystansu do swoich problemów. Bogu dziękuję, że żyje w Polsce i mogę robić rzeczy, o jakich tamte kobiety mogą tylko pomarzyć - po prostu normalnie żyć i być wolnym człowiekiem! Nie ma sprawiedliwości na tym świecie, ale na szczęście jest inny świat, gdzie wszystkie krzywdy zostają wynagrodzone i nagroda ta nigdy się nie kończy. Soraya i inne męczennice, męczennicy i ofiary niegodziwości tego świata są w świecie, gdzie otarta została wszelka łza a smutek zastąpiła radość !

    OdpowiedzUsuń
  8. Obejrzałam ,,Śmierć Sorayi" .Za mało napisać wstrząsające, morderstwo, zabójstwo. Z premedytacją odebrano życie kobiecie która niczemu winna nie była. Pytam -co zrobiono z jej mężem,tym ,,porządnym,prawomyślnym " strażnikiem więziennym Ghorbanem -Ali. Co zrobiono z synami których w bólach urodziła,wykarmiła,troszczyła się i kochała a oni rzucali w nią kamieniami. Ktoś napisze -byli dziećmi ,nie wiedzieli co czynią. Owszem byli dziećmi i to perfekcyjnie przyuczonymi przez ojca-zabójcę i wszystkich mężczyzn z tamtejszej społeczności do tego,jak pozbyć się w przyszłości swoich żon,córek a może i wnuczek w przyszłości.
    Nigdzie nie mogę znaleźć informacji jak rozliczono z tego czynu ,,szacownego" strażnika więziennego Ghorbana-Alego ,jego synów i każdego z mężczyzn który rzucił w Soraye kamieniem. Mogłam urodzić się tam,mogłam być jedną z tamtejszych kobiet i któregoś dnia zostać ukamienowana. Tam gdzie kobiety zgwałcone również są posądzane o cudzołóstwo ,bo według tamtejszego ustawodawstwa -tam jest świat mężczyzn. Tam jest chora mentalność wytworzona przez chore umysły .To kilka wieków chorej męskiej dominacji. Tam od kołyski krzywi się psychikę dzieci wychowując je na potencjalnych morderców. Bo tam ,w tym tzw.męskim świecie ,kobiety są zwierzęciem jucznym gorszej kategorii.
    Kobiety okalecza się w Afryce,krzywdzono je w Chinach ,w Azji. W Europie zabijano je w łagrach i lagrach. I nie w imię prawa koranicznego. Wczoraj w Wiadomościach widziałam reportaż o młodej matce z dwójką dzieci ,która do 15 lutego 2015 roku ma opuścić pustostan jaki zamieszkuje.Od tej daty grozi jej schronisko dla bezdomnych i odebranie dzieci. Nie jest przestępczynią, nie złamała prawa .Jest Polką,Europejką, cywilizowaną osobą.Jest matką samotnie wychowującą dwójkę dzieci. To dzieje się na naszych oczach.My nie mamy Koranu,a nasi stanowiący prawo są jak ten Mułła ze ,,Śmierci Sorayi" .My Europejczycy nierzadko zachowujemy się jak ta zacofana irańska męska społeczność w różnych dziedzinach życia.Gdyby większość z nas miała ową Salomonową mądrość lepiej wyglądałoby życie ,rzeczywistość.Nie ważne jakiej płci jest człowiek,ważne jak postępuje by przyczynić się do dobra powszechnie pojętego.I nie mylić łamania prawa z jego wypełnianiem w imię Koranu,Biblii,jakiejkolwiek innej religii czy przepisów prawnych.

    OdpowiedzUsuń
  9. Gdzie jest mój komentarz?Dlaczego nie został opublikowany? Mułła zabronił?

    OdpowiedzUsuń
  10. wiedzialem ze film bedzie ciezki,wlasnie obejrzalem na Trwam,dobrze ze dziennikarzowi udalo sie opisac historie i pozniej ja nakrecono
    pewno jakies kobiety uratowalo to od okrutnego losu,ogolnie brak slow na ta cholote,w tym miesiacu(?) policja udaremnila probe ukamieniowania kobiety,zdaje sie w Niemczech,to sa dopiero cyry

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ...w Niemczech,nie w tym miesiacu ale w tym roku,i tez moze nie do konca kobiety ale jednak
      https://www.youtube.com/watch?v=sOAqro-ct-Y

      Usuń
  11. Ja po tym filmie nie mogłam dojść do siebie przez tydzień tak byłam roztrzesiona(płakałam)bezradna i wręcz oburzona takim postępowaniem...zniszczyli kobietę jej życie bz żadnych dowodów...nie miała szans się wybronić...bo ona tam miała gówno do gadania i tyle...przykre to naprawdę :-(

    OdpowiedzUsuń